Van maatschappelijke belang tot programmaplan

Aanleiding Maatschappelijke ontwikkelingen
De mens is op weg naar de digitale samenleving. De maatschappelijke en digitale ontwikkelingen gaan snel. Digitalisering van de maatschappij heeft gevolgen voor ons als persoon, maar ook voor alle werkenden in de beroepspraktijk. Hoe ga je om met steeds weer nieuwe technieken en onder andere de bijbehorende privacy en security vraagstukken. In alle sectoren of het nu Techniek, Zorg of Dienstverlenende/administratieve sectoren zijn, zal digitalisering de samenleving voor ingrijpende dilemma’s en uitdagingen plaatsen maar zeker ook veel mogelijkheden bieden en creëren. De technologische ontwikkelingen kunnen namelijk ook wegen openen naar meer welvaart, gezondheid, welzijn, veiligheid en duurzaamheid. Het mbo, een onderwijssector die midden in de maatschappij staat, wordt uitgedaagd om zich te verhouden tot deze snelle ontwikkelingen. Van belang is hierbij het creëren van goede aansluitingen tussen digitale technologie, de mensen en hun samenlevingen.

Aanleiding LLO Kabinet
Met de aanpak Leven Lang Ontwikkelen (LLO), wil het kabinet in heel Nederland een doorbraak realiseren op het gebied van een leven lang ontwikkelen en een positieve en sterke leercultuur tot stand brengen. Kern van de aanpak LLO is het stimuleren van de eigen regie van mensen op hun loopbaan, opdat ze zich blijven ontwikkelen en opdat deze ontwikkeling aansluit op de veranderende vraag vanuit de arbeidsmarkt. Het ideaal is dat LLO resulteert in vitale mensen die flexibel en duurzaam inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt. De afgelopen jaren zijn daarom maatregelen voorgesteld om deze uitdagingen aan te gaan en is beleid ontwikkeld rondom de onderstaande vier met elkaar samenhangende pijlers:

  • Verder versterken van de ontwikkelvraag bij individuen;
  • Stimuleren werkgevers en sociale partners bij leren en ontwikkelen;
  • Flexibilisering van het aanbod voor leren en ontwikkelen;
  • Stimuleren van een leercultuur.

Aanleiding LLO OCW
Een strategische agenda digitalisering mbo 2018-2022. Waarom een strategische agenda digitalisering mbo? Het bestuursakkoord tussen OCW en de MBO-Raad 2018-2022 heeft als titel: Trots, vertrouwen en lef. Het is daarmee uitdagend en vol ambitie. Maar ook laat het zien dat het mbo als sector de kracht heeft om het waar te maken. Zonder digitalisering gaat dat echter niet. De technologische ontwikkelingen vragen om een nadere invulling van het bestuursakkoord, zowel op inhoud van het onderwijs, de inrichting van het onderwijs als op de digitalisering van het (een leven lang) leren zelf.

Aanleiding Strategische Agenda MBO Raad, saMBO-ICT, Kennisnet, SURF
De mbo-sector werkt met trots, vertrouwen en lef 😉 aan uitdagende ambities. De snel veranderende samenleving en arbeidsmarkt vragen om innovatie en wendbaarheid. De maatschappelijke opdracht om voor álle studenten gelijke kansen te creëren, vraagt om aandacht voor hun individuele behoeftes en leerpaden. Om een leven lang ontwikkelen te ondersteunen, is flexibilisering van het onderwijsaanbod en de organisatie van belang.
Digitalisering is een belangrijk middel om deze ambities waar te maken en randvoorwaarden te realiseren. Er zijn talloze voorbeelden: digitale platforms maken kennisuitwisseling makkelijker, een betere koppeling tussen systemen van onderwijsinstellingen maakt dat studenten makkelijker overstappen, brengt studenten die overstappen beter in beeld waarbij dashboards inzicht bieden in het leerpad van een student. En ook een duidelijke digitale onderwijscatalogus kan meer modulair aanbod overzichtelijk maken.

Digitalisering
Digitalisering kan een versneller zijn om deze verandering te realiseren. Het vraagt om een goed inzicht in de processen van de onderwijsinstelling, zowel in het onderwijsproces als in de organisatie eromheen. Met dat inzicht kunnen ook veranderingen worden ingezet. Innovaties kunnen concreet handen en voeten krijgen door digitalisering. Daarnaast heeft digitalisering ook een onderwijsinhoudelijke component: de digitalisering van de samenleving en arbeidsmarkt vraagt om een goede voorbereiding van studenten en docenten. Digitaal burgerschap en digitale beroepsvaardigheden worden daarmee een onmisbaar onderdeel van het onderwijs.

Technologische ontwikkelingen
De technologische ontwikkelingen vragen om gezamenlijke aanpak. Daarom is in 2018 de Strategische agenda digitalisering mbo opgesteld: Trots, vertrouwen, lef en digitalisering. Een gezamenlijke agenda van de mbo-instellingen, verenigd in de MBO Raad. Samen met de ict-organisaties MBO Digitaal, Kennisnet en SURF. Deze agenda heeft er al toe geleid dat de activiteiten van deze organisaties meer in lijn zijn met elkaar en met de ambities van het mbo. Dit is zichtbaar in de (meer)jaarplannen van de betrokken organisaties. Maar als we de ambities in het bestuursakkoord écht waar willen maken, is meer nodig: nog meer gezamenlijkheid, nog meer snelheid, nog meer resultaat. We moeten samen doorpakken op centrale digitalisering in het mbo.

Digitalisering
Digitalisering brengt veranderingen met zich mee. En we kunnen samen kiezen hoe we willen veranderen. Vanuit een visie waarin we samen een toekomst schetsen en een reis gaan maken en daar waar we niet met elkaar concurreren voor centralisatie te kiezen. Waarom? Om zoveel mogelijk gelden naar het onderwijs te laten vloeien i.p.v. naar systemen. Systemen leiden namelijk geen mensen op.

We kunnen echter ook afwachten tot de urgentie groter wordt en er minder te sturen valt voor de mbo-sector! De vraag is wil je digitalisering vanuit een visie of digitalisering vanuit urgentie? Hierin zoeken we allemaal een balans. Digitaliseren is namelijk soms een stuk makkelijker als de noodzaak voortkomt uit het verliezen van je bestaansrecht. Voor een visie moet je vaker je nek uit steken.

Maar digitaliseren vanuit urgentie mag wat mij betreft niet gebeuren met de mooie mbo sector. Dus blijf samenwerken vanuit een visie.


De vraag is dan, doe jij mee en zo ja, hoever reikt onze samenwerking?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *