Stuurinformatie

Stuurinformatie

Stuurinformatie is de radar van een organisatie, maar hoe genereer je stuurinformatie zodat je direct kunt bijsturen en kansen kunt benutten?

Om goed te kunnen bijsturen en de juiste beslissingen te kunnen nemen, is het hebben van stuurinformatie onontbeerlijk. Die stuurinformatie wordt steeds belangrijker en daarin is, dankzij digitalisering, ook steeds beter in te voorzien. Stuurinformatie is dus een essentieel onderdeel in de digitale en/of data strategie van je organisatie.

Hoe genereer je stuurinformatie?

Stuurinformatie ontwikkel je vanuit je organisatiedoelstellingen. Om organisatiedoelen te behalen wordt er in organisaties gewerkt volgens processen. In het onderwijs zijn die processen beschreven in de bv. De FORA, MORA of HORA (Funderend, Middelbaar of Hoger Onderwijs Referentie Architectuur). Om beslissingen te kunnen nemen, b.v. over output van processen, heb je stuurinformatie nodig. Daarom bepaal je eerst welke factoren cruciaal zijn voor het behalen van de doelstellingen van de organisatie en vervolgens welke prestatie-indicatoren je kunt gebruiken om de factoren meetbaar te maken.

Na het bepalen van de succes- en prestatiefactoren kun je aan de slag om de stuurinformatie te genereren. Bijvoorbeeld stuurinformatie over performance factoren. Denk hierbij aan factoren als kwaliteit en continuïteit, efficiëntie en effectiviteit, privacy & security, flexibiliteit en/of kosten. Met deze informatie kun je processen sturen t.b.v. het behalen van je organisatiedoelstellingen. Samengevat leidt het voorgaande tot onderstaand stappenplan.

Stuurinformatie stappenplan

– Wat zijn de organisatiedoelen (Output of Outcome)?
– Wat is de organisatiestrategie voor het bereiken van die doelen?
– Uit welke processen bestaat die strategie?
– Welke factoren bepalen die processen?
– Hoe, wat etc. meet je van die factoren?
– Stuur m.b.v. de gekregen informatie op de gewenste output of outcome.

Maakt het genereren van goede stuurinformatie al onderdeel uit van je digitale en/of data strategie binnen jouw organisatie?










Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *